I Sverige har den digitala handeln ökant markant de senaste åren. Aldrig förr har det genomförts så många transaktioner på nätet som idag. Omsättningen för den svenska näthandeln ökade med hela 17 procent under 2013. Totalt omsatte den 37 miljarder kronor under fjolåret. De flesta prognoser tyder på att kurvan kommer fortsätta stiga under 2014.
Handelns utredningsinstitut
HUI Research är ett analysföreatag som arbetar med att ta fram data och analys inom svensk handel. I sin rapport e-barometern skriver de om trender inom svensk handel. I rapporten för 2014 räknar HUI Research med att näthandeln kommer att öka med 15 % under första kvartalet. Det kan översättas till nästan 43 miljarder kronor.
Skydda dig på nätet
När det är mycket pengar i omlopp är det viktigt att skydda sig mot intrång.Eftersom näthandeln ökat har det också dragit en svärm av bedragare som utnyttjar bristerna i säkerheten. Det finns program på nätet som gör det enkelt för bedragarna att komma åt personuppgifter och kreditkortsnummer. Genom att använda sig av olika virusprogram och så kallade trojaner kan de komma åt känsliga uppgifter på andras datorer.Genom att använda rätt skydd när du handlar online skyddar du dig mot bedrägerier på nätet. Idag kan man köpa programvara som krypterar din internetuppkoppling och skyddar din privata information. Sålunda får du en säker förbindelse mellan din dator och Internet, så att ingen kommer åt information som du sänder eller tar emot.
Trygg och seriös e-handel innebär ökad försäljning
Som konsument är det viktigt att tänka efter innan man väljer att handla på någons hemsida. Man bör ställa sig frågan ”är den här sidan trovärdig?”. Idag finns kvalitetsstämplar på nätet såsom certifieringarna från branschinstituten Trygg e-handel och Certifierad E-handel. De båda oberoende instituten arbetar inte bara med säkerhet utan även aspekter såsom anti-spamming och kundservice.Konkurrensen har helt klart blivit hårdare inom näthandeln. De många e-handlarna har insett att det bästa de kan göra för att öka konverteringen är att öka kvaliteten. Det innebär först och främst att säkerhetsställa att man som kund kan känna sig trygg på e-butiken. I andra gäller det att man är seriös i sin marknadsföring och att man ger den bästa servicen gentemot betalande nätkunder. Denna riktning kommer bidra till ett ännu bättre förtroende för e-handel generellt. Säkerligen kommer vi skåda många goda försäljningssiffror många år framöver i Sverige.