Det här med att shoppa på nätet är en självklarhet för många, dessutom är utbudet av tjänster och produkter idag av en enorm bredd. Ett sätt att minska stressen i vardagen och ge sig själv tid över till annat är att handla mat direkt via nätet. Ett oerhört smidigt sätt för att få kylen fylld med varor utan att behöva trängas i någon butik eller kånka med tunga kassar, ett klick och du får en färdigpackad kasse hem direkt till dörren.
I en artikel om att handla mat på nätet kan man läsa sig till att mat på nätet under 2013 omsatte omkring 2,2 miljoner kronor av en total livsmedelshandel på 265 miljoner kronor. Torrvaror samt frukt och grönt är den typ av varor som det idag handlas mest av via nätet och dryck och delikatesser minst. GP har även gjort en undersökning av göteborgsområdets största aktörer inom mat på nätet, nämligen Coop, mat.se, Mathem samt Nätlivs. Det skilde 130 kronor mellan den billigaste och dyraste matkassen, vilket tyder på att det såklart är viktigt att som frekvent matshoppare på nätet ha koll på rabatter och priser för att inte den slutliga summan ska bli onödigt hög i det långa loppet.
Den största skillnaden i priser skedde då sortimentet var begränsat och lågpris ställdes mot märkesvaror i andra butiker. Ett konkret exempel från undersökningen var digestivekexen från lågprismärket Eldorado som såldes genom Mathem 22 kronor billigare än de som fanns på Mat.se. Men samtidigt kunde priser även skilja markant på identiska produkter som exempelvis kaffesorter där kaffe av märket Gevalia kostade 6,50 kronor mer på Nätlivs, jämfört med hos Cooponline. Ett smart tips för den som vill ha koll på rabatter och framför allt hålla matkassen på rimlig summa är att ta del av rabatter på matkassar som du kan hitta online.
Enligt GP´s prisundersökning ingår frakt bara hos mat.se men i slutändan visade sig den butiken ändå vara dyrare än Coop och Mathem. Utbudet av varor på nätet kan så klart skilja sig något från det man vanligtvis hittar i butikshyllorna, men i det stora hela får de svenska nätbutikerna ett positivt betyg gällande sortiment från de kunder som handlar online.